Ne Kadar Dijitalsin?

Ne Kadar Dijitalsin?

Haberler

E-Ticaretin Rotasını KOBİ’ler Genişletiyor

E-Ticaretin Rotasını KOBİ’ler Genişletiyor

Firma sayısındaki artışla e-ticaretin Gayrisafi Yurtiçi Hasıla’daki (GSYH) payı da büyüdü. Pandemi öncesinde yüzde 2.7 olan GSYH’deki e-ticaret payı, 2021 sonunda yüzde 5.1’e ulaştı. Bu artış, e-ticarette yeni rotayı KOBİ’lerin çizeceğini gösteriyor.

Pandemi, birçok sektörde ‘öncesi ve sonrası’ kıyaslamalarının yapıldığı bir süreci de başlattı. Ülke ekonomileri 2020 ve 2021 yıllarını öngörülemeyen durumla mücadele etmekle geçirirken, sektörler de hem zorluğu hem değişimi birlikte yaşadı. Bu dönemde hızlı yükselişiyle öne çıkan sektör ise e-ticaret oldu. Karantina uygulamaları, tam kapanma ve kısmi kapanma dönemlerinde e-ticaret kolaylık ve alternatif çözüm avantajlarını kullandı.

VERİLERDEKİ SÜRPRİZ

Türkiye’de e-ticaretteki verilerin tek elde toplandığı Elektronik Ticaret Bilgi Sistemi’nin (ETBİS) 2021 yılı istatistikleri açıklandı. Rapora göre, e-ticaret hacmi 2021 yılında bir önceki yıla kıyasla yüzde 69 artarak 381.5 milyar liraya çıktı. Sipariş adedi ise yüzde 46 artışla 3 milyar 347 milyon seviyesinde gerçekleşti. Ayrıca, 2021 yılında e-ticaretin Gayrisafi Yurtiçi Hasıla (GSYH) içindeki payı, bir önceki yıla kıyasla yüzde 24 artarak yüzde 5.1’e yükseldi. Geçen yıl 162 bin 51 işletme ilk kez e-ticaret faaliyetinde bulunurken, toplam işletme sayısı da 484 bin 347 oldu. Bir başka dikkat çekici veri ise e-ticaret faaliyeti yürüten işletmelerin yüzde 40’ı İstanbul’da bulunuyor. İstanbul’u yüzde 8 ile Ankara, yüzde 6.5 ile İzmir, yüzde 4 ile Bursa, yüzde 3.5 ile Antalya ve yüzde 2 ile Konya takip ediyor.

 

SEKTÖR BAZINDA DURUM
 
2021 yılındaki 381.5 milyar liralık e-ticaret hacmine sektör bazında bakıldığında, beyaz eşya ve küçük ev aletleri yaklaşık 52.9 milyar lira, giyim, ayakkabı ve aksesuar 24.2 milyar lira, elektronik sektörü ise 21.4 milyar lira oldu. Bu alanları, 18.3 milyar lirayla havayolları, 14.5 milyar lirayla yemek, gıda ve süpermarket ile 10.7 milyar lirayla seyahat, taşımacılık ve depolama sektörleri izledi. e-ticaret harcamalarının yurtiçi-yurtdışı dağılımına bakıldığında ise yurt içi harcamaların payı yüzde 92 ile 349 milyar lira oldu. Diğer ülkelerin Türkiye e-ticaret sitelerinden yaptığı harcamalar yüzde 4 ile 16.4 milyar lira, vatandaşların yurt dışından yaptığı alımlar yüzde 4 ile 16.5 milyar lira olarak gerçekleşti.

Haberin devamı için tıklayınız.